Is it a waste of money to invest in training? | IBCT (ibct-global.com)
Onderstaande blog heb ik geschreven voor de international board of certified trainers waar ik bijna 25 jaar lid van ben. De headlines:
Op gebied van de beveiliging zijn er vele procedures die organisaties hebben ter bescherming van hun primaire bedrijfsprocessen, de informatie, het imago, de mensen, de middelen en gebouwen. Beveiligers van met name beveiligingsbedrijven zijn gewend om voor verschillende opdrachtgevers te werken. Hoewel de procedures gemaakt zijn om de juiste veiligheidsmaatregelen te hebben voor dit object, met zijn specifieke risico’s, zijn ook beveiligers gewend om de procedures wat te buigen, zodat het wat soepeler werkt. Soms doet men dit op eigen initiatief en soms onder druk van de bezoeker, medewerker of klant.
Door deze normvervaging ontstaat een breuk in de beveiligingsmuur. Er ontstaan onzichtbare scheurtjes, die steeds zichtbaarder en groter worden.
In het beveiligingsteam ontstaan daarnaast verstoringen in de samenwerking omdat collega’s eigen werkwijzen hanteren. Diensten worden niet meer goed overgedragen, informatie wordt niet meer volledig gedeeld. Als de leidinggevende en opdrachtgever deze signalen niet herkennen ontstaat er een situatie van onvoorspelbaarheid. Hoe snel wordt het gat in de beveiliging ontdekt en kan er crimineel misbruik van worden gemaakt?
Het trainen van de kennis, houding en vaardigheden van de beveiligers, maar ook van de leidinggevende(n) of de persoon die de implementatie van het gewenste uitkomst begeleid, is een belangrijke voorwaarde om ervoor te zorgen dat de beveiliging op een hoger niveau blijft of komt.
Zonder dat begeleiden is trainen inderdaad weggegooid geld. Als echter een interne of externe aanvaller, crimineel of terrorist, misbruik van dat beveiligingslek weet te maken kost het nog vele malen meer geld. Het verlies van mensenlevens of de verstoring van de continuïteit in de bedrijfsvoering kan ervoor zorgen dat een organisatie ophoudt te bestaan of de eerste 10 jaar bezig is het imago te herstellen.
Uiteraard is elke trainer bezig met return on investment voor het bedrijf waarvoor ze de training verzorgen. Dat ROI kan niet worden geleverd zonder een ROI te geven aan degenen die het moeten uitvoeren, in dit geval de beveiliger.
Uiteindelijk is trainen voor de beveiliger vaak ook weggegooid geld. Hij krijgt het idee dat hij zich mag ontwikkelen en heeft zelfs hoop op een professionele ontwikkeling. Vaak niet eens zozeer voor zichzelf, maar voor zijn team en zijn organisatie.
“Het volgen van een training is de demotivatie voor morgen”
Beveiligers die een training gevolgd hebben en die weer terugkomen na een training zijn vaak enthousiast en willen het geleerde toepassen. Ze proberen de dingen anders te doen, meer volgens de regels. Op hun rapportages komen vervolgens geen antwoorden, op hun voorstellen ter verbetering geen reactie. De terugval is dieper dan voor de training.
Reden om zorgen over te maken? Deze mensen zijn onderdeel van de beveiligende lijn zoals bij bedrijven, luchthavens, in winkelcentra ter bescherming van onze ouders, kinderen, vrienden, partners, voor veel mensen waar we gek op zijn en die we niet willen verliezen.
Komt dit stuk negatief over? Het is een realistisch beeld als het gaat om trainen in de praktijk.
In mijn 30 jaar ervaring als trainer heb ik geleerd op de volgende zaken te letten:
- De organisatie moet een heldere doelstelling hebben wat men wil bereiken in de training.
- Men moet de doelstellingen kennen die de individuele medewerker wil bereiken
- Na de training moet de implementatie van het geleerde op de werkplek worden begeleid
- Aandacht geven aan de individuele medewerker bij strubbelingen, met een juiste afweging tussen het individuele en het teambelang
Het is bij het ontwikkelen van de training essentieel om de doelstellingen van de organisatie en die van de medewerker bij elkaar te brengen. Geef beiden hun return on investment. Het grappige is dat ze het zonder elkaar ook niet kunnen bereiken.
Alleen een beveiligingsprobleem?
Eigenlijk komt het in alle bedrijfstakken terug. Een organisatie heeft medewerkers nodig die hun dienst of product leveren. De medewerkers passen, vaak onder druk van de klant, hun dienstverlening aan, meestal ten gunste van de klant.
Ze wijken daarbij af van de procedures die de organisatie hen heeft gegeven. De dienstverlening die onder druk van de klant verandert, is niet meer integer. Dus geldt dat voor de beveiliger, maar ook voor alle andere dienstverleners zoals bij bedrijven, banken, luchthavens en winkels. De klant heeft ondertussen geleerd dat meer druk zetten lonend is. Het bedrijf heeft steeds minder invloed op hun imago.
Is trainen weggegooid geld? Ja soms, maar wordt het meest door de organisatie zelf weggegooid en niet alleen rond trainingen, maar vooral door het niet trainen van medewerkers waardoor het bedrijf beschadiging van hun imago of dienstverlening oploopt. En dat is vele malen duurder dan het trainen van je medewerkers.
Qsteps verzorgt trainingen ter bescherming van de integriteit van de dienstverlening voor overheid en particuliere bedrijven.